Rakovnická historie

přidáno 22.03.2009 do kategorie historie s tagy keramické závody, podnikový autobus a rakovník

Jedním z impulsů ke vzniku tohoto Autobusového blogu byl fakt, že mnozí příznivci hromadné dopravy nám často posílali fotografie s velmi pěknými komentáři. Galerie však bohužel (alespoň z tohoto úhlu pohledu) nebyla navržena ke vkládání textových informací, slouží pouze jako sbírka (kvalitních) fotografií. Nicméně bylo by škoda tyto texty zahazovat, a tak se budou objevovat právě zde, na Autobusovém blogu. Prvním z podobných příspěvků je několik vzpomínek a historických fotografií od pana Zdeňka Vyskočila, dlouholetého pracovníka Rakovnických keramických závodů v Rakovníku (po revoluci RAKO, dnes Lasselsberger)…

Autobus na přiloženém snímku, jak jistě poznáte, je Karosa LC735. Do Rakovnických keramických závodů byl dodán někdy v roce 1983 nebo 1984. Protože jsem v uvedené firmě pracoval jako nákupčí náhradních dílů motorových vozidel a ZP, měl jsem jej na starosti po stránce nejen provozní, ale také estetické. Je zajímavé, že v tehdejší divné době se povedlo, že všichni ředitelé (včetně těch pozdějších, porevolučních) nikdy nic nenamítali proti reprezentativnímu autobusu. Právě naopak byli často nápomocni při zajišťování nových vozů a nedostatkových náhradních dílů, pokud to nebylo v mé moci nebo v moci garážmistra.

Autobus byl původně dodán v klasické žluto-šedé barvě. Ovšem někdy na jaře roku 1989 byl nastříkán do barev takových, jaké vidíte na fotografii. Autorem tohoto nesporně hezkého a zajímavého barevného designu byl vedoucí útvaru propagace pan Pavel Novák. Ale větší zajímavostí jsou nápisy na bocích vozu: Ty jsem zajišťoval v reklamní agentuře MERKUR v Řitce. Byly vyrobeny z kvalitních umělohmotných fólií značky JACSTET a vyřezány na tehdy snad jediném ploteru v Československu a vůbec poprvé (dle sdělení pracovníka firmy MERKUR) použity na polep autobusu. O kvalitě použitých polepů svědčí i fakt, že nový majitel vozu po jeho odprodeji z keramických závodů (novým majitelem se stal p. Šíma) je při úpravě povrchu před přelakováním nemohl za žádnou cenu odstranit.

Další dvě fotografie jsou někdy z roku 1993 a jak je patrno, byly pořízeny na podnikovém zájezdu do Paříže. Před vozem stojí řidič tohoto krásného autobusu pan František Šnobl. Ve druhém případě i se svým kolegou panem Miloslavem Frydrychem. Velká škoda, že fotografie nejsou více kvalitní, aby vynikla nádherná kombinace barevného provedení autobusu. Mimochodem, autobus dodnes jezdí — je provozován v zájezdové dopravě u firmy Autobusová doprava Růžička Rakovník a je ve velmi dobrém technickém stavu.

Jedním z autobusových fešáků ve službách firmy Rakovnické keramické závody Rakovník byla tato zájezdová Karosa ŠD 11. Firma ji provozovala před výše popisovanou Karosou LC735.

Před Karosou ŠD 11 vlastnila firma Rakovnické keramické závody Rakovník tento nádherný stroj. Jedná se o známý vůz Škoda 706 RTO. Přestože šlo o „klasickou“ verzi, byl autobus vybaven sklopnými sedačkami z typu LUX. Snímek pochází pravděpodobně z roku 1969, kdy autobus absolvoval podnikový zájezd do tehdejší Jugoslávie. Před vozem stojí jeden z řidičů a současně garážmistr pan Antonín Šperl.


Komentáře

 
VoVo
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v pondělí 21. října 2013 v 19:40

Třetí fotka (s vodopády) není Francie, ale Norsko – vodopád Tvindefossen na cestě z Osla do Bergenu.


Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu