Krátká poznámka č. 68

přidáno 11.12.2009 do kategorie µblog
Trolejbusy zpět do Prahy? Co si myslíte vy?

Komentáře

 
carnero
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v pátek 11. prosince 2009 v 17:28

Fascinující, jak srovnávají s cenou za vozokilometr autobusu a s výstavbou infrastruktury pro tramvaje.

Ale myslím si, že trolejbusy se do Prahy jen tak nevrátí. A pokud ano, bude to docela smutné. Na výstavbu a provoz tramvajových tratí a výstavbu trolejbusových tratí podle mého nebude. Jedno by muselo jít stranou. A zdá se praktičtějsí koupit 357. tramvaj než 1. trolejbus. Další tramvaj znamená cenu tramvaje, tramvajová trať a pár drobností. První trolejbus znamená kromě ceny vozu a tratě také servisní zázemí včetně techniků, kteří vozy budou opravovat.

A z finančních důvodů dosud dopravní podnik „vyhodil“ několik tramvajových vozů jen protože nebyly typické a musely se pro ně shánět speciální lidi, speciální díly a speciální zázemí.


ELfkaM
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v pátek 11. prosince 2009 v 22:15
kontakt elfkam[@:zavináč]elfkam[.:tečka]net    prezentace http://postrehy.havlas.eu

Reakce na carnero @ 11.12.2009:

Fascinující také je, že provoz trolejbusů je podle nich o málo dražší než provoz trolejbusů. To je klasická ukázka polopravdy… Udaný rozdíl vzniká, když se započítá cena pořízení, provozu a servisu vozidel a cena servisu tratí. Pak skutečně trolejbus vychází o malinko dráž než autobus. Jenže to je taková krásná teorie, která nezapočítává výstavbu tratí, jež je samozřejmě to nejnákladnější na celých trolejbusech. Takže srovnávat s autobusy by se mělo poněkud jinak:

  • Buď jen cenou za vozidla (nákup, servis, pohonné hmoty), kde trolejbus vítězí na celé čáře. Zvýšenou pořizovací cenu hravě vymazávají nižší servisní náklady a zejména levnější pohonné hmoty. A to tak, že trolejbus jezdí až o 90% levněji než autobus.
  • Kompletní cenou, tedy i s připočtením výstavby a údržby tratí. Kde je na tom samozřejmě s přehledem lépe autobus.

Samozřejmě by se pak dalo namítnout, že do srovnání není započtena cena za nulové emise, která je docela velká. Pak by to srovnání zase vypadalo jinak. Jinými slovy, ony to jsou prostě jiné způsoby dopravy a srovnávat je nelze…

Jinak si myslím, že ta myšlenka návratu trolejbusů je krásná. A ty argumenty, že by se určitě našla místa, kde tramvaje a metro být nemohou a trolejbusy by se tam ideálně hodily, určitě jsou velkým kusem pravdy. Osobně tomu ale nevěřím ani za mák — vyžadovalo by to masivní jednorázovou investici do výstavby tratí a pořízení vozového parku a takovou investici nebude ochoten nikdo schválit. To se radši rozspustí miliarda na zbytečnost… Když je to dost pomalu, nikomu to nevadí. Ale odklepnout několikamiliardovou investici pro „světlou budoucnost“ a dýchatelnější město, na to nikdo odvahu mít nebude.

Jinak ty servisní argumenty: To je právě ono. Koupit jeden, dva, tři trolejbusy je samozřejmě nesmysl. Kdyby jich bylo ale dejme tomu dvacet, třicet, už by se to v pohodě vyplatilo. O to strach nemám. Jenže viz předchozí odstavec.


carnero
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v sobotu 12. prosince 2009 v 09:55

Reakce na ELfkaM @ 11.12.2009:

Vyplatilo by se to a bylo by to super. Ale ono asi ani nejde jen o odklepnutí miliard. Půjde také o to, že ty miliardy k odklepnutí nejsou. Stejně jako pro jedince je přijatelné nakupovat dva roky měsíčně něco za tisícovku než si koupit za dvěstě tisíc zítra, bude i pro město jednodušší nakoupit každý měsíc jednu tramvaj a jeden autobus, než zaplatit výstavbu trolejbusové infrastruktury. A pokud by se na to mělo šetřit, nebude dva roky nikde na nic a pak se koupí trolejbusy – jenže do té doby se celá MHD zhroutí.


Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu