Čínské autobusy v Česku (?)





Český trh se pokouší dobýt první čínská automobilka. A není to
žádný pozvolný vstup, neboť společnost s cizokrajným, ale dobře
čitelným názvem Yutong by ráda na našich silnicích viděla své autobusy.
Při slovním spojení „čínská vozidla“ se možná mnohým vybavila slova
jako levné, nekvalitní a okopírované. Je tomu ale skutečně tak? Na
pozvání českého zastoupení Yutongu jsme se kolegou byli podívat na nový
meziměstský/zájezdový autobus tohoto výrobce a oveřili si, že ne
všechno čínské musí být nutně špatné.

Yutong není žádnou malou automobilkou. Mimo bohaté produkce pro domácí
trh (Yutongy mimo jiné vozily olympioniky v Pekingu) vyváží také nemalé
množství autobusů třeba do Ruska. Našince by možná mohlo zajímat, že
více než desítka těchto vozidel jezdí také na sousedním Slovensku.
Koneckonců ze slovenského SAD Prievidza přijel též předváděcí kus. Už
na první pohled mile překvapil. Narozdíl od předchozích
verzí, jež až nápadně připomínaly MAN
Lion's Regio, byl nový Yutong
ZK6120HE (možná by se hodil i lepší obchodní název typu) po
faceliftu, který mu dal vlastní tvář. S okopírováním to tedy není nijak
žhavé, i když škarohlídi by jistě společné rysy s jinými vozy našli.
Jenže, upřímně řečeno, trochu kopíruje každý výrobce. Nakonec není
třeba vynalézat kolo, jak praví okřídelné úsloví.

Dobrá cena je u čínského výrobce samozřejmě zaručena (byť
konkrétní čísla ještě nejsou k dispozici), takže zbývá otázka, jak je
to s tou kvalitou. Autobus celkově vypadal řekněme průměrně. Kvality
prvotřídních zájezdových Neoplanů samozřejmě nedosahoval, ale třeba už
v české konkurenci se asi neztratí. Některé věci jsme mohli ocenit —
například všude bylo hodně místa na nohy, sedačky byly velmi pohodlné (to
sice může zkazit dopravce špatnou objednávkou, ale šlo o normální
linkový stroj, žádný předváděcí „vymazlený“ kus), a přestože šlo
o autobus s „vysokou podlahou“, schody byly příjemně nízké a dost
prostorné. A naopak by se našly i věci ke kritice — lacině působící
imitace dřeva na volantu (proboha proč), poněkud nešťastné řešení
zábradlí u druhých dveří (když se člověk v poslední sedačce před
dveřmi opřel, přimáčkl držícímu se spolucestujícímu ruku) nebo třeba
příliš světlá horní část interiéru, kde už i na relativně novém
stroji bylo znát pár šmouh. Nicméně rozhodně nic zásadního. Zásadní
ovšem je, že slovenský řidič, který autobus přivezl, si Yutongy
pochvaloval.

Lze tedy očekávat, že se čínské autobusy na českých silnicích objeví. Pokud ovšem budou za dobrou cenu a v alespoň stejné kvalitě, jako předváděný kus ze Slovenska, bude to jev pozitivní. Když nic jiného, tak kultura cestování tím rozhodně naroste, neboť za slušnou cenu jimi půjde nahradit zastaralé stroje.
Fotografie představovaného vozu najdete na Galerii autobusů — první série snímků, druhá série snímků.
Komentáře
Reakce na popelka @ 16.03.2009:
S dovozem je to stejné jako s krizí. Kdo to nezná, ten takové blbosti věří :) Pro představu se v České republice vyrábí autobusy Tedom, Sor, Iveco; výzbroje trolejbusů pro vozy Iveco a Solaris; připravují se vodíkové zástavby pro Iveco; vyrábí se u nás tramvaje Škoda a Inekon. Jak vidíš, vlastní produkce České republiky je na úrovní a nijak se dovozem nenechává zahanbit ani utlačit ;)
Dotaženo ad absurdum, pro naši ekonomiku je lepší, když vyrobené autobusy vyvezeme a u nás budeme jezdit v levnějších zahraničních :o).
A já bych jen dodal, že Yutong nikoho nekopíruje – on totiž se skupinou Neoman (MAN – Neoplan) při vývoji spolupracuje.

Hruuuza – kvalitu nahrazuje levnej shit z dovozu.. doufam, ze se nase karosy udrzej jeste hodne dlouho!!
Proboha, budeme tu ještě někdy něco vyrábět, nebo se všechno bude dovážet? Té krizi se opravdu nelze divit. To není normální'