Jezevčíci pro Teplice

přidáno 10.01.2010 do kategorie reportáže s tagy mhd, solaris, teplice, trolejbus a škoda

Poslední listopadový den právě uplynulého roku se v areálu teplické trolejbusové vozovny představily nové přírůstky do vozového parku tamního městského dopravce Veolia Transport Teplice (dříve Dopravní podnik města Teplice). Pět nových vozů „s tykadly“, jimiž severočeské lázeňské město inovovalo svůj vozový park, je zajímavých hned z několika hledisek.

Pět nových „dárečků“ před trolejbusovou vozovnou v Teplicích.

Obyvatelé Teplic asi ocení zejména fakt, že se vůbec v ulicích města objeví další nové trolejbusy. Vzhledem k nákupní ceně těchto strojů, která se i u klasických „krátkých“ vozidel pohybuje kolem 10 milionů Kč (o kloubových ani nemluvě), je trolejbusový vozový park většiny našich dopravců relativně zastaralý. A platí to i o teplickém dopravním podniku, byť čistě statisticky vzato patří jeho trolejbusy k nejmladším v Česku. V druhé řadě je velkým přínosem též fakt, že nové vozy jsou 100% nízkopodlažní a (samozřejmě) nahradí staré stroje s vysokou podlahou. Navíc i po estetické stránce, která také není mnohému obyvateli lhostejná, jde samozřejmě o pokrok.

Ještě jednou zezadu.

Co tedy do Teplic dorazilo? (Alespoň částečně) domácí výrobky: Čtyři dvanáctimetrové (tj. klasické délky) Škody 26Tr a jedna patnáctimetrová třínápravová Škoda 28Tr. Jde o výrobky plzeňské Škodovky, ovšem zasazené do strojů polské automobilky Solaris. To je docela velká novinka: Poté, co plzeňská Škoda navázala po úpadku Škody Ostrov nad Ohří (kde se vyráběly u nás dosud nejběžnější trolejbusy 14Tr , 15Tr , 21Tr a relativně raritní 22Tr ) na tradiční českou výrobu trolejbusů, osazovala svou elektrovýzbroj do karoserií Citybus/Citelis 12m/18m (krátký/kloubový). Tím vznikaly (a dosud vznikají) Škody 24Tr (resp. 24TrBT ) a 25Tr (resp. 25TrBT ). Tyto vozy však nejsou o moc víc české než trolejbusy postavené na Solarisech (Urbino 12 / Urbino 15). Prestože Citybus/Citelis byl dodáván přes vysokomýtskou Karosu, jedná se o ve Francii konstruované a vyráběné vozy.

Zajímavostí je, že navijáky lan sběračů jsou ukryté uvnitř vozu.

Nákupem Škodovek osazených do Solarisů se Teplice zařadily do relativně úzkého klubu vyvolených. Škody 28Tr jezdily dosud jen v Pardubicích, Škody 26Tr zase jenom v Jihlavě. Teplice jsou tak první město, kde se krátké i dlouhé verze potkají. Na druhou stranu nejsou trolejbusy Solaris zase takovou novinkou. I v Česku už několik let jezdí elektrovýzbrojí Cegelec vybavené vozy Solaris Trollino. Například v Olomouci můžete potkat krátký Solaris Trollino 12 a třeba v Ostravě zase kloubový Solaris Trollino 18.

První teplický patnáctimetrový trolejbus. (Mimochodem: Všimněte si, že couvá. To u trolejbusu zase tak často neuvidíte.)

Ale zpět do Teplic. Podle informací, které jsem měl možnost posbírat přímo od zasvěcených lidí, se zdá, že Škodosolarisy mají do lázeňského města cestu volnou. Předpokládá se totiž, že i budoucí nákupy budou tvořit právě vozidla 26Tr/28Tr. Několik dosavadních teplických trolejbusů s karoserií Citelis tak zůstane pravděpodobně osamoceno. Všímavější čtenář také pochopil, že v dlouhodobém horizontu by z ulic lázeňského města měly zmizet kloubové trolejbusy. Nahradí je třínápravová patnáctimetrová vozidla. Podle vyjádření provozovatele s tím žádný problém nenastane: Kapacita vozů je obdobná a patnáctimetrové stroje projedou v Teplicích všude. I na tratích, kde se jejich provoz nepředpokládá. (Pro úplnost dodám, že patnáctimetrové stroje jsou proti osmnáctimetrovým „kloubům“ při podobné obsaditelnosti konstrukčně jednodušší a tedy levnější na pořízení i na servis. Nevýhodou je pouze horší manévrovatelnost.)

Pokud dopravce setrvá v současných názorech, tato Škoda 25TrBT je poslední kloubový trolejbus zakoupený do Teplic.

Závěrem by se ještě asi slušelo dovysvětlit nadpis článku. Zelený jezevčík je oficiálním maskotem vozidel Solaris a má symbolizovat jejich nízkopodlažnost. Není bez zajímavosti, že zatímco na autobusech má jezevčík pouze obojek, trolejbusová verze má vodítko, ne nepodobné sběrači elektřiny z trolejí. A ještě jedna perlička: Jak informoval BusPortál, polská invaze do Plzně pokračuje. Pro Ostravu je právě dokončovaná Škoda 27Tr, trolejbus osazený do kloubového Solarisu Urbino 18.

Čelo škody 26Tr s nezbytným jezevčíkem.


Komentáře

 
Kolumbus
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v úterý 03. srpna 2010 v 16:10

To, že jsou všechny nízkopodlažní, je dobře jak pro vozíčkáře, tak pro maminky s kočárky.


Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu