Lešany 2009

přidáno 24.05.2009 do kategorie reportáže s tagy historická vozidla, lešany a rto klub

Již po čtrnácté proběhlo v areálu Vojenského technického muzea v Lešanech slavnostní zahájení muzejní sezóny. Již po desáté tuto akci doplnil též celostátní sraz Klubu českých historických autobusů (RTO Klub). Na výročním setkání majitelů a příznivců historických autobusů se sjelo kolem tří desítek (bohužel jsem je nějak pozapomněl spočítat) krásných vozidel, převážně typů Škoda 706 RTO ( LUX / MTZ ) a Karosa ŠL11 / ŠD11.

Asi nejoblíbenějším historickým autobusem je v našich zeměpisných šířkách Škoda 706 RTO. Autobus vyráběný v letech 1958 až 1972 (poslední kusy skončily svou pravidelnou službu v osmdesátých letech) má totiž velmi nadčasový design, který hravě překoná i většinu současných strojů. 

Vůbec nejoblíbenější (a nutno uznat, že oprávněně) ze strojů 706 RTO je zájezdová verze LUX. Snadno ji poznáte podle panoramatických oken v oblouku mezi střechou a bokem vozidla. 

Pro přesnost dodejme, že většina fotografií není pořízena přímo v areálu Vojenského technického muzea v Lešanech (tam bylo fotografování kvůli velkému zájmu návštěvníků poněkud obtížné), ale při závěrečné spanilé jízdě v obci Kamenný Přívoz. Železný silniční most přes Sázavu poskytl krásným strojům důstojnou kulisu. 

Dalšími populárními a často renovovanými stroji jsou následnící „erťáků“ (jak se Škoda 706 RTO slangově nazývala/nazývá), autobusy Karosa ŠL11/ŠD11.

Karosy ŠL11/ŠD11 se vyráběly v letech 1967 až 1981. Zajímavé je, že panoramatické okno mezi střechou a bokem vozidla nemají jen zájezdové verze (ŠD11), ale i verze linkové (ŠL11).

Majitelům prezentovaných autobusů patří velký obdiv. Vozidla nejenže jsou ve skvělém stavu na pohled, ale všechna byla i perfektně funkční. Stoupání do ostrých kopců kolem koryta řeky Sázavy jim nečinilo vůbec žádné problémy, i když často musela kvůli překvapeným protijedoucím řidičům zastavit a rozjíždět se znovu.

Na letošním srazu byl také k vidění autobusový návěs Karosa NO 80. Jedná se v podstatě o vozidlo Škoda 706 RTO bez přední nápravy a motoru, které se zapřahalo za běžný nákladní tahač. 80místný návěs měl ráno přivézt lidi do práce, během dne — zatímco jeho tahač bude vozit náklad — stát odstavený a večer zase odvézt lidi z práce domů. Koncepce se nakonec neujala, ale vozidlo sloužilo neuvěřitelných 17 let (!). V Lešanech bylo možné podívat se i dovnitř unikátu.

Při neúčasti vozidel Praga RN / RND, která byla vidět v Lešanech v předchozích letech, se pozice nejstarších vozů zhostila dvojice Škodovek 706 RO. Nutno podotknout, že pro jednu z nich to byla dokonce výstavní premiéra po celkové rekonstrukci. A premiéra zdařilá — opět kloubouk dolu před restaurátory, obzvláště když současný stav vozidla porovnáte s fotkami jeho podoby před obnovením.



Další fotografie z Lešan naleznete samozřejmě na Galerii autobusů (zatím jsou dostupné zejména snímky z minulých ročníků, letošní fotografie budou postupně přibývat). Zajímají-li vás fotografie vojenské techniky, navštivte můj soukromý blog.


Komentáře

 
dunadan
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v neděli 24. května 2009 v 09:20

Škoda, že jsem musel sloužit vlasti. Měl jsem chuť pohlédnout na nádherné stroje, které si dobře pamatuji z dětských let. Dle obrázků vidím, že jsem se nemýlil. Kam se hrabou dnešní karosáři!


ELfkaM
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v neděli 24. května 2009 v 10:47
kontakt elfkam[@:zavináč]elfkam[.:tečka]net    prezentace http://postrehy.havlas.eu

Reakce na dunadan @ 24.05.2009:

A to není vše, viz vojenská část akce *1*.


dunadan
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v úterý 26. května 2009 v 22:32

Reakce na ELfkaM @ 24.05.2009: Neboj sleduji pozorně obě fóra (:-)


rvalik
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v pondělí 08. června 2009 v 20:54

nemuhu nikde najít komu patří to RO Lux, pomůže mi někdo?


Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu