CNG flotila





Bylo takhle 23. prosince a já měl v České Lípě asi dvě hodinky volna. Dárky už dávno sehnané, v práci dovolená, a tak nezbylo než se zabavit tradičně. S foťákem v ruce na autobusovém nádraží. Nic jsem si od toho nesliboval, místní ČSAD i MHD mám zmapované takřka dokonale, ale co kdyby se objevilo něco nového. Znáte to. Brodil jsem se takhle po autobusovém nádraží, když tu mě došlo, že je zde k vidění přeci jen něco neobvyklého. Velké množství autobusů nebylo na linkách, ale odstaveno na autobusáku a drtivá většina z nich jezdí na zemní plyn. Tak jsem začal počítat. A skutečně. Z pětadvaceti přítomných vozidel byly pouhé čtyři s naftovým motorem…
ČSAD
Česká Lípa používá zejména Ekobusy.
Tedy přestavby klasických vozidel SOR
(zejména typů C10.5, C12 a CN12), které pohání motory Cummins Westport. Od
originálních plynových variant SORu je rozpoznáte zejména díky
hranatějšímu krytu střešních nádrží. Na snímku vidíte jediného
naftového „chudáčka“ – klasický SOR C10.5 (modrý nárazník).
…dočíst příspěvek „CNG flotila“ (stručný příspěvek)
Elektrobusy v Praze





Dnešním dnem začala v Praze jezdit nová autobusová linka 292. Tu pro městskou část Praha 1 provozuje Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Linka je to velice krátká, možná nejkratší v Praze, přesto skýtá mnoho zajímavostí. Trasa linky vede z Nemocnice Pod Petřínem na Malostranské náměstí a zpět do nemocnice. Dvě zastávky mezi nemocnicí a náměstím jsou pouze jednosměrné a lze z nich do autobusu nastoupit pouze cestou nahoru, k nemocnici.

…dočíst příspěvek „Elektrobusy v Praze“ (příspěvek tak akorát)
Autobusy během záplav





Během zařazování nových snímků jsem v jednom z e-mailů narazil na
velmi zajímavé fotografie, které by se do Galerie
daly použít jen těžko, ale na druhou stranu byla by škoda si je nechat jen
pro sebe. Pan Jozef Lehotský totiž ke svým velmi zajímavým
snímkům autobusů ze Spojeného
království přiložil i fotografie, jak se v Británii jezdí
s autobusy během záplav. A protože obrázky mluví samy za sebe, odpustím
si další komentáře…

…dočíst příspěvek „Autobusy během záplav“ (velmi stručný příspěvek)
Stinné stránky nízkých podlah





Nízkopodlažní autobusy již okupují podstatnou část městských spojů
a začínají pronikat i na linky příměstské, či dokonce meziměstské.
Jedná se o jev jednoznačně pozitivní. Ocení jej nejen vozíčkáři a
maminky s kočárky, ale prakticky kdokoliv, jehož pohybová soustava není
zrovna úplně v pořádku (ať už jde o problém neřešitelný nebo třeba
jen přechodný). I zdraví lidé by však měli nízkopodlažní autobus
ocenit, je totiž daleko bezpečnější: Jednak nízko položené těžiště
vozidla zaručuje lepší stabilitu, jednak je karosérie těchto strojů daleko
tužší než v případě autobusů klasických. Jenže všechno má
i stinné stránky…
Vozidla s nízkou podlahou mají níže
položeno těžiště a tedy i lepší jízdní vlastnosti.
…dočíst příspěvek „Stinné stránky nízkých podlah“ (dlouhý příspěvek)
Hořký konec





Jen málo autobusů má to štěstí, že po (zpravidla velmi namáhavém)
„profesionálním životě“ zůstanou v rukou nadšenců, kteří jim dají
nový kabát a nastartují tak jejich nový „život muzejní“. Právě
naopak mnoho autobusů „padne“ při výkonu služby daleko dříve, než by
bylo vhodné (a zejména daleko dříve než by jejich majitel chtěl). Možná
to pro mnohé bude poměrně překvapivá informace, ale jednou z relativně
častých příčin podobných předčasných konců jsou požáry.

…dočíst příspěvek „Hořký konec“ (stručný příspěvek)
Internet v autobuse





V minulém týdnu se na lince, kterou jezdím do Prahy do práce, objevily na autobusech samolepky „internet zdarma“. ČSAD Semily tak splnily již dříve avizované a připravily svým zákazníkům dotek budoucnosti. V autobuse se můžete zdarma připojit k internetu a během cesty třeba surfovat.

…dočíst příspěvek „Internet v autobuse“ (velmi stručný příspěvek)