Elektrobusy v Praze

přidal carnero 14.01.2010 do kategorie z provozu s tagy autobus, breda menarinibus, nízkopodlažní a praha

Dnešním dnem začala v Praze jezdit nová autobusová linka 292. Tu pro městskou část Praha 1 provozuje Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Linka je to velice krátká, možná nejkratší v Praze, přesto skýtá mnoho zajímavostí. Trasa linky vede z Nemocnice Pod Petřínem na Malostranské náměstí a zpět do nemocnice. Dvě zastávky mezi nemocnicí a náměstím jsou pouze jednosměrné a lze z nich do autobusu nastoupit pouze cestou nahoru, k nemocnici.

Autobus na linku vyráží každých patnáct minut a cesta mu trvá zhruba deset minut. Zbývajících pět minut čeká na své konečné zastávce – v areálu Nemocnice Pod Petřínem. Krátká linka se táhne úzkými uličkami staré Prahy přičemž zhruba polovina trasy není dost široká pro dvě auta.

Kvůli požadavkům Prahy 1 na tiché a ekologické vozidlo a také díky požadavkům na schopnost autobusu projet úzkými klikatými uličkami byl vybrán, v Praze unikátní, minibus Breda Menarinibus Zeus M200 E. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), který tuto linku pro Prahu 1 provozuje, zakoupil dvě vozidla a přidělil jim evidenční čísla 3001 a 3002.

Typ Zeus M200 E od italského výrobce Breda Menarinibus je nízkopodlažní minibus jezdící výhradně na baterie (spalovacím motorem není vybaven). Ty mu umožní dojet asi 80 km, což je ovšem hodnota ideální a jen těžko bude dosažitelná při kličkování v kopcovitých uličkách pod Petřínem. Baterie se dobíjí buďto v garážích dopravního podniku nebo přímo na konečné v areálu Nemocnice Pod Petřínem. Výrobce udává maximální konstrukční rychlost 50 km/h, podle řidičů je nejvyšší dosažitelná rychlost jízdy necelých 40 km/h. Což ovšem pro jízdu úzkými uličkami stačí více než bohatě. Větší problém je to při přesunu vozu z garáží dopravního podniku na jeho linku. Minibus má délku necelých šest metrů, dovnitř si sedne 9 cestujících a také se vejde jeden kočárek nebo invalidní vozík. Zbytek autobusu lze zaplnit několika málo stojícími lidmi (údajně se do vozu vejde až 22 stojících, to tam ale nesmí být kočárek). Zeus si tak zcela oprávněně zaslouží název minibus.

A jaká byla první jízda Diem? Nová linka má nové označníky zastávek (ty sloupky s jízdním řádem a symbolem autobusu) díky kterým je snadno odlišitelná od ostatních linek pražské MHD. Stejně jako vozidla jsou i označníky vybírány s ohledem na ekologii a tak je každý vybaven solárním panelem, který zjevně nabíjí baterii pro noční osvětlení mapky a jízdního řádu na zastávce. Minibus je vybaven plastovými sedačkami, které jsou rozmístěné víceméně po obvodu vozidla. Uprostřed je místo na stání, kočárek nebo invalidní vozík. Zadní sedačky jsou na schodu (zhruba 30 cm vysokém) stejně jako stanoviště řidiče. Pod tímto schodem jsou umístěné nápravy vozu. Pod třemi sedačkami vzadu jsou navíc baterie.

Do zastávky minibus přijel prakticky neslyšně a jediné dva zvuky, které vydává je drncání (pneumatiky na kočičích hlavách) a tiché bzučení (IGBT měniče). Nástup do autobusu je je snadný neboť podlaha vozidla je téměř v rovině zastávky. Možná tomu trochu pomáhá sníh, ale Zeus je připravený i na zastávky bez něj – umožňuje tzv. kneeling (česky pokleknutí) díky kterému je možné autobus na zastávce naklonit směrem k chodníku a tak usnadnit nástup a výjezd vozíčkům nebo kočárkům.

Zatímco zvenku je minibus velice tichý, zevnitř už to takový zázrak není. Interiér za jízdy chrastí a vydává další podivné zvuky. Dalo se to ovšem čekat – na silnici z kočičích hlav chrastí nejen každý autobus ale i většina osobních aut. Větším problémem, především pro seniory a méně pohyblivé cestující, může být ale poskakování autobusu. Krátké a lehké vozidlo na kočičích hlavách skáče bezmála jako splašená koza, což dost znesnadňuje nejen cestování ve stoje ale i v sedě. Hladké plastové sedačky bohužel cestujícího nedrží na místě a tak nezbývá než vyhradit jednu ruku na držení (a to i v sedě).

Samotné cestování minibusem je tak celkem průměrný zážitek, ovšem o ten zde nejde. Cílem této linky (a dalších, které budou následovat) je obsloužit centrum města a hlavně zapomenuté lokality – zapomenuté především protože se do takových lokalit běžný dvanáctimetrový autobus vůbec nedostane. Nemocnice Pod Petřínem byla dosud jednou z nich.

Kromě samotného cestování doprovázela dnešní jízdu ale celá řada dalších věcí, které s linkou nesouvisí ale vyhnout se jim nedá. První věcí jsou drobné technické problémy, které se s novým vozidlem nesou. Jeden z autobusů (číslo 3001) se odmítal dobíjet a tak se kromě cestujících vozili také dva až tři Italové, zjevně zaměstnanci Breda Menarinibus, kteří za jízdy prováděli diagnostiku vozu (notebookem připojeným přes sériový port k autobusu). Dalším člověkem navíc byl druhý řidič, který většinu času na lince řešil s tím v kabině co se bude dělat s kterým autobusem – jedním bylo potřeba vozit cestující a druhý odvézt na druhou stranu Prahy do garáží k nabíječce. Dalšími lidmi navíc byli dva technici dopravního podniku, kteří se o oba autobusy (jeden na lince a druhý, který se nabíjel u nemocnice) starali. Ale tím to nekončí. K provozu linky byly potřeba také dva policisté kteří kontrolovali pečeti na všech krytech autobusu pokaždé, když dorazil na konečnou zastávku. Pečeti (samolepky s číslem) byly na vozidle zjevně kvůli průjezdu kolem americké ambasády kde si autobus při každé cestě vysloužil kontrolu podvozku od dalších dvou policistů.

Díky dětským nemocem nové autobusové linky i nových vozidel tak jeden autobus obsluhovalo skoro více lidí, než kolik jich uvezl.


Komentáře

 
Tombik
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve čtvrtek 02. prosince 2010 v 17:34

Hezký autobus! Chtělo by to více podobných do centra (možná delších).


Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu