Hořký konec

přidáno 24.03.2009 do kategorie z provozu s tagy brno, citybus, oheň a požár

Jen málo autobusů má to štěstí, že po (zpravidla velmi namáhavém) „profesionálním životě“ zůstanou v rukou nadšenců, kteří jim dají nový kabát a nastartují tak jejich nový „život muzejní“. Právě naopak mnoho autobusů „padne“ při výkonu služby daleko dříve, než by bylo vhodné (a zejména daleko dříve než by jejich majitel chtěl). Možná to pro mnohé bude poměrně překvapivá informace, ale jednou z relativně častých příčin podobných předčasných konců jsou požáry.

Každoročně zachvátí na našich silnicích požár několik desítek autobusů — v průměru vyjíždějí hasiči zhruba ke dvěma požárům autobusů týdně. Koneckonců sledujete-li zpravodajství, určitě nejednu podobnou událost zazmenáte, protože jde o velmi vděčný „katastrofický“ námět. Nutno ovšem podotknout, že není nutné se cestování autobusem bát. Požáry autobusů totiž patří podle slov hasičských záchranných sborů k „nejbezpečnějším“ požárům, které mohou vzniknout. Evakuace lidí z autobusu je totiž velmi snadná (narozdíl třeba od budov). Navíc se sluší připomenout, že žádné hořící auto ani autobus nikdy nevybuchne. Tenhle v akčních filmech často zobrazovaný efekt totiž v reálném světě nefunguje. Ve vozidle prostě nemá co vybouchnout. (Pokud tedy zrovna náhodně cestující terorista neveze pět kilo dynamitu…)

Proč autobusy tak často hoří? Někoho asi napadne špatný technický stav, někoho možná velká zátěž, kterou vozidla hromadné dopravy osob podstupují (které osobní auto jezdí osm až deset hodin denně, v případě zájezdových autobusů i více). Pravda je ale taková, že autobusy vůbec nehoří více než běžná vozidla. V poměru k vozokilometrům (tedy k množství kilometrů najetými všemi vozy) je množství požárů autobusů daleko menší než třeba požáry osobních vozidel. Autobusů prostě jezdí hodně, a tak také relativně „hodně“ hoří. A jak jsem již zmínil, samozřejmě jsou také více vidět. Zatímco požár staré Škody 120 patřící Pepovi Vonáskovi z Horní Dolní zajímá maximálně jeho kumpány v hospodě, požár autobusu pražského dopravního podniku zajímá kdekoho (a mnozí si na něm přímo smlsnou).

Pokud jde o přiložené fotografie, vidíte na nich Irisbus Citybus 12m z vozového parku Dopravního podniku města Brna (číslo vozu 7612). Respektive to, co z něj zbylo. Za fotografie děkujeme našemu stálému čtenáři, byť bychom samozřejmě byli radši, kdyby podobné snímky vůbec neexistovaly.


Komentáře

 
Příspěvek „Hořký konec“ zatím nikdo neokomentoval.

Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu