In any climate, on any terrain

přidáno 18.09.2012 do kategorie zajímavosti s tagy foremost, kanada, terrra bus a terénní

„V libovolném prostředí, v jakémkoliv terénu“ je heslo kanadské automobilky (resp. strojírenské společnosti) Foremost, která vyrábí jedny z nejextrémnějších autobusů na světě. Její Terra Bus je téměř 15 metrů dlouhý, přes 3,5 metru široký a bezmála 4 metry vysoký drobeček s porodní váhou cca 25 tun. Zatížit ho lze dalšími zhruba 5 tunami nákladu. Počítá se zejména s pasažéry, jimž nabízí 56 míst k sezení, ale nechybí ani velmi slušný prostor pro zavazadla. Za zmínku stojí, že tuto obludu lze volitelně vybavit třeba i plošinou pro vozíčkáře. Motor o síle 250 koní (187 kW) rozhýbe Terra Bus na rychlost až 40 km/h. Díky (obrovským) nízkotlakým pneumatikám a pohonu všech šesti kol přitom pohodlně propluje opravdu libovolným terénem, měkké povrchy nevyjímaje.

Foremost Terra Bus není žádný drobeček. (Porovnání se Chevroletem Impala.).

Nejlepší místo na rande s Terra Busem je ledovec Athabasca, kde několik desítek jeho exemplářů vozí turisty na vyhlídkové jízdy. Zmíněnou Athabascu najdete v ledovcovém poli Columbia (Columbia Icefield) na pomezí kanadských národních parků Banff a Jasper. A právě toto místo může za zrod Terra Busu. Z důvodu zvyšujícího se turistického zájmu provozovatel postupně hledal větší a větší vozidla, kterými by bylo možné vozit pasažéry na výlet po ledovci. Začínalo se se stroji, které bychom mohli nazvat „rolbobus“ – tedy menší pásový podvozek s nástavbou pro přepravu zhruba 10 lidí. To však nedostačovalo, a tak v osmdesátých letech přišla strojírenská společnost Foremost s originální přestavbou. Běžný autobus pro dálkové linky (konkrétně vozidlo MCI Courier 96) opatřila pásovými podvozky, jež umožnily jízdu sněhem.

Přestavba linkového autobusu získala nelichotivou přezdívku „shake and bake“.

Technicky zajímavé řešení, které připomíná spíš chaloupku na kuří nožce nežli autobus, se však osvědčilo tak na půl. Průchodnost vozidla byla skvělá, kapacita v porovnání s předchůdci ohromující, ale pohodlí cestujících se pohybovalo na hranici snesitelnosti. Vozidlo se klepalo, pohupovalo a vydávalo podivné zvuky. Z důvodu absence klimatizace a kvůli nemožnosti otevřít okna bylo navíc v kabině nesnesitelné horko. Sníh totiž velmi dobře odráží světlo, a tak byl autobus doslova grilován ze všech stran. Vysloužil si tak přezdívku „shake and bake“ – doslova „zatřes a upeč“. (Stejný název nese za velkou louží oblíbený potravinářský polotovar, jehož příprava spočívá přesně v tom, co název říká.)

Velké nízkotlaké pneumatiky udrží vozidlo i na měkkém povrchu.

Společnost Foremost se nedala zahanbit a poměrně záhy představila zbrusu nové vozidlo vlastní konstrukce: Terra Bus. Třebaže nejde o žádný vzor luxusu, vyhovuje tento autobus přesně svému účelu. A protože se brzy osvědčil, začalo se po něm pokukovat i jinde. To dalo vzniknout jeho mutaci Terra Bus Antarctic, která slouží pro výpravy za polární kruh. Po všech parametrech identický stroj má jen menší okna a je lépe zateplen. Takže až se jednou vypravíte do krajin věčného sněhu, nezapomeňte si fotoaparát. I tam můžete potkat autobus…

Polární verze Terra Busu. [Via Wikimedia Commons, autor Eli Duke ]


Komentáře

 
Příspěvek „In any climate, on any terrain“ zatím nikdo neokomentoval.

Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu