Neobvyklé stroje u nás (IV)

přidáno 30.12.2009 do kategorie zajímavosti s tagy futura, vdl bova a zájezdový

Nizozemské autobusy z dílen společnosti VDL Bova nejsou na našich silnicích zase takovou vzácností. Speciálně to platí pro legendární model Futura. Jenže v záplavě domácích, německých, francouzských, španělských a švédských vozidel, jež u nás potkáte především, se Bovy poněkud ztrácí. A třebaže jsou nezaměnitelné, leckdo neví, co jsou vlastně zač. Koneckonců s identifikací vozidel mají mnohdy problémy i sami jejich majitelé. Jednu Futuru jsem na webových stránkách nejmenovaného dopravce viděl označenou jako „Karosa LUX“…

Starší zájezdová Bova Futura FHD12 se těší velké popularitě zejména u menších dopravců.

Co je vlastně ta Bova zač? Jde o nizozemskou (holandskou, jak by mnohý chybně řekl) společnost s tradicí ještě z devatenáctého století. Její zakladatel, pan Bots, začal už někdy v roce 1878 podnikat se dřevem. Po více než padesáti letech, přesněji v roce 1931, se už pod taktovkou jeho syna postavil ve společnosti první autobus. Respektive první autobusová karoserie. Dle tehdejších zvyklostí bylo šasi (podvozek s hnací soustavou) sériové (z nákladního vozidla). Jak se páni podnikatelé dostali od dřeva k autobusům, to prameny bohužel neuvádí. Nicméně právě v této době se také poprvé objevuje jméno Bova, což je složenina ze jména pana Botse a jména sídelního města firmy — Valkenswaardu. Autobusy Bova patřily celá desetiletí ke špičce (nejen) nizozemské produkce, takže společnost funguje dodnes. Přesto, po určitých finančních problémech v devadesátých letech, sfůzovala Bova v roce 2003 se společností VDL Groep, což je taková firma „Ferda Mravenec — práce všeho druhu“ (podobně jako Siemens či Veolia). A tak dnes mluvíme o autobusovém výrobci VDL Bova, byť ta první tři písmena nemají zase takovou tradici.

Nejmodernější verze Futury (FHD127) s charakteris­tickými světlomety.

V osmdesátých letech, přesněji v roce 1982, uvedla Bova na trh model Futura. Šlo o klasický zájezdový (zvýšený s velkým zavazadlovým prostorem) dvounápravový autobus, který na první pohled poznáte podle charakteristické aerodynamické „rybí hlavy“ se zapuštěnými světlomety. Kromě zájezdové Futury, označované písmeny FHD, se objevila také meziměstská snížená verze, označovaná zkratkou FLD. Obě v klasické dvanáctimetrové délce (FHD12/FLD12), ve zkrácené 10.4 metru dlouhé variantě (FHD10/FLD10) a i v prodloužené, téměř třináct metrů dlouhé verzi (FHD13/FLD13). A protože Futura slavila díky své kvalitě, komfortu a spolehlivosti velký úspěch, vznikly nakonec i třínápravové „sestry“ FHD14/FLD14 a FHD15/FLD15 (čísla opět udávají přibližnou délku v metrech).

Kromě zájezdové verze (FHD) se Futura vyrábí i ve variantě meziměstské (FLD). Tu však u nás potkáte jen vzácně.

Futura byla nakonec takovým trhákem, že v roce 2007 nejenže oslavila 25. výročí výroby, ale z linky sjelo také vozidlo s pořadovým číslem 9 500. A vzhledem k tomu, že se vyrábí dodnes, lze předpokládat, že překonala už kulaté desetitisícové výročí nebo je tomu minimálně velmi blízko. Samozřejmě celých 27 let se nevyrábí ten samý autobus; Futura doznala v běhu času mnoha vylepšení. Poslední významné omlazení přišlo na přelomu tisíciletí a společně s ním se objevila i drobná změna ve značení. Nové verze s charakteristickým zapuštěným dvojsvětlometem mají čísla v názvu o řád vyšší: 10.4 metru dlouhá verze je nyní FHD104/FLD104, 12metrová verze FHD120/FLD120 a prodlouženou variantu značí Bova FHD127/FLD127. Zároveň s touto úpravou se přestaly vyrábět třínápravové verze, které ve firemním portfoliu nahradil zbrusu nový zájezdový model Magiq (délky 12,2/13,1/13,­9/14,8 m).

Třínápravovou patnáctimetrovou Futuru (FHD15) nahradil na přelomu tisíciletí model Magiq.

VDL Bova vyváží své autobusy zejména do Francie (cca 30%), Německa (cca 20 %), zemí Beneluxu (Belgie-Nizozemí-Lucembursko a velké Británie (obojí cca 10%). Kolem desátého místra se zhruba jednoprocentním podílem se pohybuje i Česká republika. Což ovšem znamená cca 10 vozidel ročně. Přesto autobusů se značkou Bova můžete na našich silnicích vidět hodně. Zejména pokud jde o starší zájezdový model Futura FHD12. Proč? To už se mnohý čtenář dovtípil sám — jde o vozidla zpravidla mezi 10 až 15 lety stáří vyřazená dopravci na západ od nás, a tudíž dostupná za příznivou cenu. Přičemž koupit levný a přitom spolehlivý autobus, pokud možno ještě s přiměřeně luxusní výbavou, to je sen každého (menšího) dopravce. Jinými slovy Bova Futura FHD12 u nás často nahrazuje jež těžko v provozu udržitelné zájezdové Karosy LC735 / LC736 .

Následníka Futury, zájezdový Magiq, lze spatřit i v barvách několika českých dopravců.


Komentáře

 
Příspěvek „Neobvyklé stroje u nás (IV)“ zatím nikdo neokomentoval.

Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu