Trolejbusový kvíz

přidáno 27.06.2009 do kategorie zajímavosti s tagy brno, historická vozidla, rarita a trolejbus

Počátkem června se v Brně konaly oslavy 140letého výročí tamní MHD. U této příležitosti se v ulicích moravské metropole objevilo mimo jiné defilé nejen současných, ale díky vstřícnosti brněnského technického muzea i historických vozidel. Většinu snímků, které na této akci pořídili pohotoví fotografové a zároveň příznivci Galerie autobusů, jsme již v Galerii zveřejnili. Přesto stojí brněnské oslavy za ještě jednu zmínku. Na fotkách trolejbusů je totiž vidět něco velmi unikátního. Odhalíte na níže zobrazené fotce, co mám na mysli? (Na ostatní čeká dále nápověda.)

Na první pohled vypadá vše v pořádku — trolejbus Škoda 25TrBT (karoserie Irisbus Citelis 18m) projíždí kolem davu přihlížejících náměstím. Ale všimli jste si, jak je trolejbus napájen? Na následující fotce je to vidět ještě lépe…

Pokud jste ani teď neodhalili, kde je příslovečný pes zakopán, zde je rozluštění: Ať už ze školy nebo z praxe, jistě víte, že pokud má jakýkoli elektrický spotřebič fungovat, musí být v uzavřeném obvodu. Lapidárně řečeno musí k němu vést dva dráty. Proto také vedení, kterým jsou napájené trolejbusy, je dvouvodičové. Na snímcích můžete dobře vidět, že „tykadla“ (odborně „sběrače“; tj. ony tyče, jimiž je trolejbus připojen k vedení) jsou sice dvě a připojeny ke dvěma vodičům, ale jsou nezvykle daleko od sebe. Pohledem na zem zjistíte proč. Horní vedení totiž vůbec není trolejbusové, nýbrž tramvajové! (Tramvaji i jiným kolejovým vozidlům stačí drát jeden; jako druhý „drát“, který uzavírá elektrický obvod, slouží kolejnice.) Trolejbusy na fotkách tedy projíždějí místy, kde vlastně nemají co dělat, a ještě přitom okupují dvě tramvajová vedení. Něco takového rozhodně jen tak neuvidíte…

Historické i současné vozy z oslav výročí MHD v Brně


Komentáře

 
mstarman
reagovat na tento komentář komentář byl přidán v neděli 28. června 2009 v 14:18
kontakt mstarman[@:zavináč]seznam[.:tečka]cz    prezentace http://www.mstarman.ic.cz

Chvíli mi to trvalo, ale nakonec jsem si toho všiml. Docela zajímavé, to vidím poprvé.


WaYet
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 29. července 2009 v 01:40
kontakt wayet[@:zavináč]cezchtrams[.:tečka]com    prezentace http://czechtrams.com

Moc zajímavé, všiml jsem si toho hned když jsem poprvé někde viděl tu fotku. Museli jednu trolej přeolovat, že?


ELfkaM
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 29. července 2009 v 11:14
kontakt elfkam[@:zavináč]elfkam[.:tečka]net    prezentace http://postrehy.havlas.eu

Reakce na WaYet @ 29.07.2009:

No, na dvě fáze to určitě nejelo ;-). Ale jako konkrétně to bylo technicky řešeno bohužel nevím a docela by mě to zajímalo…


Kolumbus
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 09. června 2010 v 19:06

Reakce na mstarman @ 28.06.2009: To jo, no.


jirin56
reagovat na tento komentář komentář byl přidán ve středu 03. listopadu 2010 v 11:35
kontakt jirin56[@:zavináč]googlemail[.:tečka]com    

Technicky zase nic tak sloziteho.Prava trolej se na uvedenou paradu odpojila od site a „ukolejnila“.Sa­mozrejme bylo nutne demontovat vsechny trolejove propojky v useku od Namesti Svobody po Hl. nadrazi. A potom uz nic nebranilo tomu aby trolejbusy jezdily tam kde nikdy nejezdily a pravdepodobne jezdit nebudou. Cele je to tak trosku obdoba padesatych a sedesatych let minuleho stoleti. V te dobe se pri manipulacnich jizdach do vozoven [Husovice a Kralovo Pole] vyuzivalo treti troleje zavesene mezi tramvajove troleje. Ta byla napajena opacnou polaritou[v Brne je opacne polarizovana trolej takze „kolejovou“ +]. Pokud se potkaly trolejbusy pri jizde z a do vozovny jeden musel stahnout a znovu nasadit sberac. Jiri Nemec


Nový komentář

 
Gravatar - náhled
« nick
« osobní web
« kontakt
« gravatar
zapamatovat osobní údaje
« nevyplňujte, pokud jste člověk!
« příspěvek

než komentář uložíte:
» pokud už komentujete, pište slušně, česky, cesky, slovensky nebo anglicky
» do formuláře vkládejte jen osobní weby, weblogy a portfolia; firemní a výdělečné weby budou odstraněny
» odesláním komentáře souhlasíte s tím, že váš komentář může být smazán (z jakéhokoliv důvodu)


Menu